Folke Bernadotteakademien-en svensk myndighet för internationell fred, säkerhet & utveckling.

onsdag 2 februari 2011 12:00-13:15, Scandic Star Hotel Aniaraplatsen 8 Box 62 Sollentuna Rotaryklubb 19147 Sollentuna
Akademien, som inrättades 2002, har den övergripande uppgiften att förbättra samordningen av Sveriges internationella freds-, säkerhetsfrämjande-,konfliktförebyggande- och krishanteringsinsatser. Akademien, som är en myndighet under Utrikesdepartementet, bedriver utbildning, samträning och övningsverksamhet för att utveckla Sveriges samlade förmåga på området. Dessutom bidrar akademien med rekrytering och utsändning av civila experter till en rad internationella insatser.

Härutöver bedriver akademien ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete inom många olika områden.

Henrik Landerholm har/har haft en rad nationella och internationella uppdrag/befattningar. Han har bland annat varit ordförande i Riksdagens Försvarsutskott, rektor och chef för Försvarshögskolan och sedan 2008 Generaldirektör och chef för Folke Bernadotteakademien.