Klubben fick stor gåva till End Polio Now

måndag 3 juni 2024

Sollentuna Rotaryklubb fördubblar i vår sin insats i projektet End Polio Now. Detta tack vare en mycket generös gåva på 15 000 kronor från secondhandbutiken Skopan. Gåvan förmedlades vid ett av vårens sista onsdagsmöten av klubbens medlem Sören Stragne som också arbetar som volontär vid Skopan.

- Vi är mycket tacksamma för att Skopan uppmärksammat vårt arbete med End Polio Now och att vi därmed kan fortsätta med vaccinering av barn. Målet är att denna grymma sjukdom ska utrotas. Genom att vi arbetar helt ideellt går också varje krona av gåvan från Skopan direkt till vaccineringsarbetet, säger Thorbjörn Lindskog, president i Sollentuna Rotaryklubb.

Secondhandbutiken Skopan fyller 20 år i år.  Då öppnades Skopan butiken i Upplands Väsby. Att den fick namnet Skopan vid starten var för att den första butiken låg i industriområdet med samma namn. Lokalen har flyttats under åren men namnet behållits eftersom det blivit så etablerat.

Sedan starten har verksamheten ökat stadigt och omsätter idag miljonbelopp. Den drivs gemensamt av Lions, Equmeniakyrkan och Väsby Pingstkyrka i Upplands Väsby samt av Sollentuna Pingstkyrka. Verksamheten drivs av runt 250 volontärer (bara några få har anställning). Dessutom tar man emot personer som behöver olika former av arbetsträning, bland annat elever från Häggviksgymnasiet. Det finns även ett café i lokalen.

Under åren har verksamheten genererat ett betydande överskott. En del, runt 30 procent, skickas via PMU, Pingstmissionens utvecklingssamarbete till Sida som i sin tur kraftigt ökar de belopp som PMU betalar in för att ge en god utväxling i de projekt Sida arbetar med.

Den resterande delen går tillbaka till de aktörer som driver Skopan och fördelas sedan ut på olika välgörenhetsprojekt i Upplands Väsby och Sollentuna. Under de 20 år som butiken funnits har sammanlagt 45 miljoner delats ut till de fyra föreningar som arbetar med secondhandbutiken. Och det är av verksamhetens senaste överskott som Sollentuna Rotaryklubb nu fått en gåva till End Polio Now.

Sollentuna Rotaryklubb riktar ett stort tack till vår medlem Sören Stragne för hans insats som gjort att gåvan nu kommit till klubben till del.

Rotaryprojektet End Polio Now har under många år arbetat med målet att utrota virussjukdomen polio (eller barnförlamning som den också kallas). Sjukdomen var under första halvan av 1900-talet en mycket vanlig sjukdom runt om i världen. Idag finns den bara i ett fåtal länder som Afghanistan och Pakistan. Men virus har under senare år även upptäckts i exempelvis Londons avloppsvatten.

Sjukdomen smittar framför allt genom förorenat vatten men också genom nära kontakt mellan människor. Senast ett fall upptäcktes i Sverige var 1977. Idag finns inget botemedel men polio kan förhindras med vaccinering.

Rotary har arbetat med projektet i över 30 år och fram till idag har antalet smittofall minskat med 99,9 procent. Men ska viruset kunna utrotas måste vaccineringen fullföljas tills all spridning är borta. Något som gör att projektet måste driva vidare i flera år. Rotary samarbetar i projektet med Bill och Linda Gate Foundation som innebär att för varje vaccindos som Rotary sätter in i projektet så matchar Gates med två doser.

Klubbens skattmästare Benkt Kullgard tackar Sören Stragne för den gåva som nyss kom in på klubbens konto. Foto: T. Lindskog