Studenter på utbyte i världen

torsdag 6 juni 2024

Klubbens verksamhet med utbytesstudenter har nu kommit igång på allvar efter allt strul som pandemin innebar. Under det här året kommer flera utbytesstudenter från olika länder till Sollentuna. Studenterna ingår i olika program och perioden då de är i Sollentuna varierar. Rudbecks gymnasium kommer som vanligt att bistå med utbildningsplatser.

Men även Sollentunaungdomar drar ut i världen. Närmast i tur är Hjalmar Dellcrantz som i slutet av juni reser till Rotarys sommarläger i Chamonix-Mont-Blanc. Där träffas ett 20-tal ungdomar från hela världen för att klättra och bo i stugor.

När Hjalmar berättade om lägret vid klubbens onsdagsmöte var han full av entusiasm.

-          Det ska bli jättespännande. Att få träffa andra från hela världen, få träna språket och testa riktig klättring. Hittills har det varit mest klätterväggar, berättar Hjalmar som snart går ut nionde klass vid Sollentunas musikklasser.

Nora Engman ska i augusti åka längre bort, nämligen till Wisconsin i USA. Där blir hon utbytesstudent under ett år. I dag går hon i nian på Edsbergsskolan och gör alltså ett mellanår i USA innan hon börjar på gymnasiet på Rudbeck.

-          Pirrigt men kul. Just nu håller vi på att få alla praktiska bitar på plats med skola och boende. Familjen jag ska till verkar jättetrevliga, deras barn är också utbytesstudenter så jag får bo i deras rum under tiden. Sedan får vi se om jag får bo där hela året eller skas byta till någon annan familj senare, berättar Nora.

Från Sollentunaklubbens sida får utbytesstudenterna support kring praktiska frågor av Lasse Hernell som också intervjuar de ungdomar som ansöker om att få åka ut i världen. Lasse i sin tur supportas av klubbens medlem Pernilla Knutas Lundblad som idag arbetar med utbytesfrågor på distriktsnivå samt Magnus Lindgren.

En central kugge i utbytesverksamheten är att det finns värdfamiljer som ställer upp och erbjuder bostad till de studenter som kommer till Sollentuna. Detta är helt avgörande för att klubben ska kunna arbeta med utbytesstudenter.

En av dessa är värdfamiljer är familjen Carina och Håkan Engman i Sjöberg, tillika Noras föräldrar. På onsdagsmötet berättade de för närvarande är värdfamilj till en amerikansk student som går på gymnasiet i Upplands Väsby .I augusti öppnar de dörren för en student från Schweiz och sedan är fler på ingående. Klubben framförde sitt stora tack för deras insats.

Nora Engman på väg till USA, klubbens koordinator Lasse Hernell och Hjalmar Dellencrantz på väg till Chamonix. Foto: T. Lindskog