Kreativitet på hållbar väg, AnnaToresdotter

onsdag 13 november 2019 12:00-13:15, Scandic Star Hotel Aniaraplatsen 8 19147 Sollentuna
Anna Toresdotter född i Luleå med hem och ateljé i Roslagen. Yrkeskonstnär med utställningar, föreläsningar m m.

Verksam som målare, sysslat med litografi, gör egen musik till sin konst samt ger kurser i måleri. Gett ut böcker om sin konst och utfört konstnärliga uppdrag för kommuner, landsting och Statens konstråd. Ordförande i Österåkers Konstnärer KRO/KIF, medlem i Konstnärernas riksorganisation (KRO) och i Föreningen Svenska Konstnärinnor samt seda 2014 invald i Norrbottensakademien.

Som målare är hon främst känd för sitt realistiska oljemåler, gärna med en gammalmästerlig teknik. Ljusskildringar är centrala i hennes konst liksom engagemanget för ekologi och miljö.