Den metabola pandemin, Lars Bern

onsdag 20 november 2019 12:00-13:15, Scandic Star Hotel Aniaraplatsen 8 19147 Sollentuna
Lars Bern är en svensk civilingenjör, teknologie doktor, författare och samhällsdebattör.

Ledamot av Stiftelsen Svenska Dagbladet och av Kungl Ingenjörsvetenskapsakademin sedan 1988. Tidigare VD i Svensk Metanolutveckling (VOLVO), Ångpanneföreningen, Incentive och IVL Svenska Miljöinstitutet samt ledamot av Svenska Vetenskapsakamiens miljökommitté. Har även varit vice ordförande i Cancerfonden och ordförande i Det naturliga Stegets Miljöinstitut.

Har skrivit boken "Den metabola Pandemin" där han diskuterar hur det höga kolhydratintaget och socker gör oss sjuka och ger oss en rad metabola sjukdomar som leder till 40 miljoner förtida dödsfall per år. Tog under 2017 initiativet till bildandet av "Riksföreningen för metabol hälsa" som verkar för kosthållning med minskat intag av kolhydrat och vegetabiliska oljor.